Futurisztikus téma következik. Pontosabban, lehet futurisztikusnak nevezni azt, ami már a jelen valósága?

A ChatGPT-ről húgoméktól hallottam először valamikor idén, ők foglalkozásuknál fogva nagyon benne vannak a témában. Kicsit cikinek érzem amúgy ezt, hogy addig nem jött velem szembe ennek a mesterséges intelligencia chatbotnak a híre, pedig igyekszem képben maradni az ilyen jellegű hírek terén, de valamiért nem találkoztam vele se tudományos Facebook csoportokban, se NatGeo cikkekben. Na, mindegy, valamikor idén tavasszal mesélték, hogy érdemes kipróbálni, milyen egy mesterséges intelligenciával csetelni, és persze azonnal érdekelni kezdett a dolog. Azóta is gyakran előveszem a kis - nem is tudom minek nevezzem - okostojás ChatGPT-t, és általában olyanokat kérdezek tőle, hogy valami hogy működik, vagy miért úgy működik, és ő pillanatok alatt elmagyarázza azt, ami engem érdekel, az ő udvarias, lelkes, összeszedett, pontokba rendezett stílusában, amit nagyon szeretek. Majdnem a világ összes nyelvén tud egyébként (saját bevallása szerint baszk nyelven nem tud), de én inkább angolul szoktam vele beszélgetni, mert a magyarja nem tökéletes. Egyszer mondjuk összevesztem vele, amikor kifejtettem neki az itt leírt nézetemet arról, hogy szerintem hogyan lehetséges, hogy a világtörténelem során a legtöbb társadalomban a nőknek kevesebb lehetőségük volt az önmegvalósításra, mint a férfiaknak, illetve sok társadalomban egyenesen elnyomásban éltek / élnek a nők. Hát, szerinte ez nem olyan egyszerű, hogy pusztán azért, mert csak a nők tudnak szülni, hanem ennek különféle "historical, cultural, social, and economic" okai vannak, de aztán hiába kérdezgettem, hogy oké, de miért alakulhatott ki ez a helyzet eredetileg, hogy a nőket el lehetett nyomni, egy idő után csak elkezdte önmagát ismételgetni, így nem lettem okosabb. Viszont vele írattam meg azt a JavaScriptet, ami ott a bal oldalon a gyerekek életkorát megjeleníti, és nagyon szuper volt, hogy néhány üzenetváltás után sikerült pont olyat írnia, amilyet szerettem volna. Ráadásul még ez történt:

Egy beszélgetőpartner, aki nem pofázik felesleges és unalmas dolgokról, ráadásul még bocsánatot is tud kérni és elismeri ha igazam van? Az biztos, hogy szívesebben beszélgetek vele, mint a munkatársaim többségével...

Jojó is mindjárt meglátta a benne rejlő lehetőségeket. Azt mondta, néha csak ráír, hogy "unatkozok, mondj valami érdekeset", és akkor beszélget vele egy kicsit. Arra is használta, hogy történeteket, amiket kitalált, összefoglalt neki néhány egyszerű mondatban, és megkérte, hogy fogalmazza meg szépen. (Elmondtam Jojónak, hogy ez eddig rendben van, de ha az így megírt szöveget kitenné valahova, oda kéne írna, hogy ő találta ki, de a ChatGPT írta meg.) Aztán egyszer meg arra használta, hogy kiderítse a segítségével, melyik a kedvenc gyümölcse, mert nem tudta eldönteni. A ChatGPT felállított neki egy pontozórendszert, ami szerint az általa kedvelt gyümölcsöket pontoznia kellett, külön az ízüket, textúrájukat, felhasználhatóságukat, fogszabályzó-barátságukat, stb., ezeket a szempontokat súlyozni is kellett, majd a pontszámok összesítése után kialakult egy toplista, élén az áfonyával. Jojó egyetért, hogy az áfonya a kedvenc gyümölcse, és a lista többi pontjával is egyetértett. Nagyon kreatív ez szerintem. :) Amúgy Jojó is angolul beszélget vele mindig.

Összességében nagyon örülök a lehetőségnek, hogy ha valami érdekel, megkérhetek egy mesterséges intelligenciát, hogy meséljen róla. Ez nem semmi.

Folytatom majd ezt a témát mesterséges intelligencia által generált képekkel, ami jelenleg az engem legjobban érdeklő dolog, de abba majd máskor kezdek bele. :)